Sayfalar

9.06.2009

Okul Kararı

Cuma günü okullar kapanıyor. Oğluşum anasınıfından mezun oluyor:) Önümüzde okul sorunu.
Mesele şu;
2 yaşından beri 7 de sokaklara düşüp kreş-anasınıfı olaylarını bitirmiş bir çocuk için en iyi okul evimize en yakın okul mudur?
Bulunduğumuz yerdeki okul (şuan anasınıfına devam ettiği) vasat. Aileler, eğitim durumu göz önüne alındığında ortaya çıkan sonuç da çok parlak değil. Öğretmeniyle uzun sohbetlerimiz olmuştu. Onun da önerilerini almaya çalışmıştım ama aslında aynı durumda olduğumuzu görmüştüm. Bulunduğumuz yerdekinden daha iyi olduğunu düşündüğümüz okul yaklaşık 45 dk. 1 saat arası yol gitmesi gereken mesafede. Şuanki okuluna servisle gitmiyor yürüme mesafesiyle 5 dk uzaklıkta.
İyi dediğimiz bir okulun öğretmeni ile vasat dediğimizin öğretmeni ayrı eğitim fakültelerinden mezun değiller ki!! Tamam öğrenci sayısı çok önemli ama kafamız karıştı ve bu hafta karar vermemiz lazım.
Özel okula göndermek gibi bir fikrimiz asla olmadı olmayacak da. Temel eğitim önemli. Uzakta ve daha iyi olduğunu duyduğumuz (bu da rivayet) bir okul mu, yoksa yakında çocuğumu fiziksel olarak da zorlamayacak bir okul mu? Yakındaki okul ve iyi gözlem yapıp eksiklerini giderme yönünde çaba vermek yeterli mi??
Önerilerilerinizi, yardımlarınızı bekliyorum. Aşağıda alıntı yaptığım bazı maddelerini önemsemediğim türden sorularıma nasıl yanıtlar bulabilmeliyim okuldan?

* Çocuğumun gideceği ilkokulun tam gün ya da yarım gün eğitim vermesi bizim beklentilerimize ve çocuğumuzun özelliklerine cevap vermeli mi?
* Çocuğumun ilkokulu şehrin merkezinde mi yoksa şehir dışında yeşillik bir alan içinde mi olmalı? (bu önemli ama söylediği gibi okullar özel okul sadece mesafe açısından önemli benim için bu madde)
* İşyerime ya da evime yakın bir okulu mu tercih etmeliyim? (bu önemli)
* Genç ve dinamik bir öğretmenin enerjisine mi yaşlı fakat deneyimli bir öğretmenin birikimine mi güvenmeliyim?
* Yıllardır çok sayıda mezun vermiş, tecrübeli fakat eski okullar mı yoksa çağdaş ve yenilikleri sunmayı hedefleyen yeni girişimleri sergileyen okullar mı çocuğuma daha çok fayda sağlayabilir?
* Çocuğumun öğretmenin kadın ya da erkek olması onun öğrenim yaşantısında nasıl bir farklılık-etki yaratır?

8 yorum:

  1. Sevgili Eleştirel Günlük öğretmen olarak hoş görsün lütfen; eğitim konusunda ahkam keseceğim.

    Sevgili Ebru çok önmli bir geçiş noktasında oldukça önemli (pedagojik değeri olan) sorular sıralamış. Zaman el verse de uzunca bir yazı döşeyebilsem bu konuda (tecrübe ve gözlem).Ayak üstü özensiz olarak yapacağım yorumları takdirinize sunuyorum efendim, kolay gelsin ve de hayırlı (yararlı anlamında) olsun:

    Çocuğumun gideceği ilkokulun tam gün ya da yarım gün eğitim vermesi bizim beklentilerimize ve çocuğumuzun özelliklerine cevap vermeli mi?

    Tam gün eğitim için yarım günden daha iyi. Aynı müfredatı sindire sindire öğrenmesi ve konuları hafızada tutması kolaylığı bakımından da bu şık iyidir.

    * Çocuğumun ilkokulu şehrin merkezinde mi yoksa şehir dışında yeşillik bir alan içinde mi olmalı? (bu önemli ama söylediği gibi okullar özel okul sadece mesafe açısından önemli benim için bu madde)

    Elbette şehir dışı (sessiz ve yeşil ortam ise) eğitim ve öğretim açısından daha önemli. Ama dengeleri dikkate almamız daha uygun. Çünkü, bu yaştaki çocuklar eğitimin tamamını okuldan almayacak. %50-50 (hatta %70 aile) katkısı eğitim için vazgeçilmez. Bu nedenle okulun eve yakın olmasını (okul düzeni açısından çok ciddi bir sorun yoksa) tercih ederim. Anne-Baba ihtiyaç halinde ( bu olağan bir durum) çocuğa her an kısa sürede erişebilecek.

    * İşyerime ya da evime yakın bir okulu mu tercih etmeliyim? (bu önemli)

    Yukarıda dedim, her şeye rağmen YAKIN OKUL tercih edilmeli. Çünkü, okulun bıraktığı boşluğu her an aile dolduracaktır; en az lise bitirmeye kadar.

    * Genç ve dinamik bir öğretmenin enerjisine mi yaşlı fakat deneyimli bir öğretmenin birikimine mi güvenmeliyim?

    Çocuk açısından bakılmalı ve çocuğa sorulmalı bu soru. Bana kalırsa Genç ve dinamik bir öğretmenin hem öğretmen hem de “arkadaş” olabilme sıfatı ağır basar. Bu yaşta mesleğini seven ve aydın fikirli “kadın öğretmen” tercih edilmeli.

    * Yıllardır çok sayıda mezun vermiş, tecrübeli fakat eski okullar mı yoksa çağdaş ve yenilikleri sunmayı hedefleyen yeni girişimleri sergileyen okullar mı çocuğuma daha çok fayda sağlayabilir?

    İkincisi. Çünkü, her konuda değişimde(yenilikte) keramet aranır.

    * Çocuğumun öğretmenin kadın ya da erkek olması onun öğrenim yaşantısında nasıl bir farklılık-etki yaratır?

    Üstte bunu da cevapladım. İlk öğretimde tamamı değil de, çoğunluğu kadın olan öğretmen kadrosu tercih edilmeli. Erkek öğretmenler “derin” konularda daha yararlı, kadın öğretmenler müfredatı uygulamada ve çocuğa okulu sevdirmede daha yararlı olduğunu düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkürler Zihni Abi;
    Sözkonusu çocuklarımız olunca herşeyi birkaç defa düşünmek zorunda kalıyoruz. Bazen ona çok mu yükleniyoruz dediğim anlar olmuştur. Neyseki blog yaygınlaştı da bir çocuk nasıl yetiştirilmez veya maymuna dönüştürülür görebilme şansına sahip oldum...
    Ne olursa olsun ama insan gibi insan olsun derken bu değerleri öğretmeye çalışırken daha doğrusu soyut şeyleri kavratmakla uğraşırken dışımızdaki dünya ileride rakip olacak çocukları yarış atına dönüştürmüyor mu?
    Okul seçimi çok kafamı kurcalıyor. Olanaklarımızı biliyoruz, sınırlarımızı biliyoruz ama çaraseizlik belki sindiremediğimiz şey bulunduğumuz yerdeki okula mecbur gibi hissetmek!!!!!! iyinin sınırları bizim baktığımız yerden görünmeyecek denli gizli. Bilmiyorum ne yapmalı.....

    YanıtlaSil
  3. Ebru,
    Zihni Bey'in söylediklerinin nerdeyse tamamına katılıyorum, tecrübelerim de bunu doğruluyor.

    Yine de, yaşadığınız durum ile, bu tercih kriterleri arasında bir uyumsuzluk olacaksa, iyi olduğu bilinen, denenmiş bir öğretmenin olduğu okul tercih edilmeli, derim.
    Çünkü, özellikle ilkokulun ilk üç sınıfında, öğretmen bir çeşir anne işlevi görecektir.

    YanıtlaSil
  4. Bebekken daha kolaydı sanki herşey. Ne versem yiyor ne versem giyiniyordu. Büyüdü, büyürken sorumlulukları büyüdü. Teşekkür ederim.....

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Ebru,

    Zihni Bey gerekenleri söylemiş, ben de katılıyorum. Yalnız okul seçerken öğretmen kadar, öğrencilerin seviyesi de önemli. Ailelerinin ilgi ve sevgisiyle sosyal bir çevrede yetişmiş çocukların çok olduğu bir sınıfta aksi şekilde büyümüş bir çocuk nasıl sıkılırsa, ezilirse; ters bir durumda da diğer çocuk aynı durumda kalabilir.Öğretmenin tutumunu biraz da çocukların seviyesi belirliyor. Çocuğa, alabildiğini veriyorsunuz sonunda...

    Sınıf öğretmeninin, mesleğini ve çocukları seveni tercih edilmeli bence. Son yıllarda çeşitli meslek gruplarından(mesleklerinde çok iyi olabilirler, çok iyi insan da olabilirler)sınıf öğretmenleri atandı. Bu bana hiç doğru gelmiyor.

    Sınıf öğretmenliği çok önemli. Çocuğu bir anne şefkatiyle şekillendiriyor. Dolayısıyla iyi araştırmak gerekir. Bence olanağınız varsa mezun ettiği öğrencilerinin velileriyle görüşmenin bir yolunu bulun, derim ben...

    Çalışıyorsanız işinize yakın olması çok daha iyi olur. Tam gün eğitim çocuğa arkadaşlarıyla doyasıya zaman geçirme olanağı da sağlar. Tek başına evde olacağına, okulda eğiticileriyle birlikte olması daha iyi olur değil mi?

    Her şey gönlünüze göre olsun...

    YanıtlaSil
  6. Ebru biraz gec olacak ama yine de yanit vermemekten daha iyidir. Yorum yapan arkadaslarin soylediklerinin hemen hemen tumu dogru noktalara deginmisler. Aysema hanimin soyledigi sey bence oldukca onemli. Cocugun cevresini olusturacak diger cocuklarin nitelikleri. Biliyorsunuz sistem toplumdaki sinif yapisina uygun bicimde egitim olanaklari saglar. Fakirin cocugu isci olmaya zenginin cocugu zengin ve yonetici olmaya gore egitilir. Bunun adi da gizli mufredattir. Ornegin fakir mahalledeki cocuklara davranisci methodlarla yaklasilirken zengin mahallenin okullarinda ki cocuklara verilen egeimi daha cok analize, problem cozmeye yonelik bilissel bir yapi gosterir. Bunun yanisira cocugun cevresini olusturacak cocuklarin motivasyonlari ve yasama bakis acilari da cocugun okuldan beklentilerini belirlemede onemli rol oynar. Arastirmalar gosteriyor yuksek okullara daha cok ogrenci kazandiran okullarda okuyan ogrencilerin motivasyonu da o yonde gelisiyor. Ayrica ogretmenin cocuktan beklentisini de yine bu sosyopolitik yapi belirliyor. Fakir mahalledeki cocugun ogretmeninin cocuklardan beklentisi de az oluyor. Kendinden beklentisi az olan bir egitim sisteminden de cocuk potensiyelleri gelismeden cikip sistemin kendisini gonderdigi yere gidiyor ve rollerinin geregini yapmaya calisiyor. Cocukltan beklentiyi yuksek tutunce cocuk daha fazla kullaniyor potensiyellerini... (Not: bu dedigim sizin at yarisi diye adalndirdiginiz seyle ayni degil.)Yani size ve diger aile ebeveyenlerine de is dusuyor tabii...

    Umarim soylediklerim karisikliga sebep olmamistir... Kolay gele...

    YanıtlaSil
  7. Tekrar tekrar okudum önerilerinizi teşekkür ederim desteğiniz için. Bugün diploma sevinci hakim evimizde:)

    YanıtlaSil
  8. Ekmekçikız'a teşekkür edeyim onayından dolayı.

    Aysema Hocam'ın buralara uğrayacağını hesaba katmamışım. Ordinaryüs bir eğitimci olarak dedikleri çok önemli elbette.

    E.G. de çok önemli ve benim pas geçtiğim bir konuya dokunmuş. "fakirin-senginin çocuğuna bakışın farklı olabileceği bir gerçek!

    karneniz hayırlı olsun, Volkan aibisinin "darısı" İdaya olsun:)

    YanıtlaSil

Siz ne dersiniz?